بازگشت به بالا

پهنای باند و نرخ انتقال داده

پهنای باند و نرخ انتقال داده

Bandwidth and Data Rates

عبارات پهنای باند (Bandwidth) و نرخ انتقال داده‌ (Data Rate) معمولاً به جای هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما اگر حیطه کاری شما با شبکه مرتبط باشد، متوجه خواهید بود که این عبارات کاملا متفاوت از هم هستند.
سرویس‌دهنده اینترنت شما ممکن است پهنای باند سرویس خود را ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه (Mbps) اعلام کند. این عدد در واقع همان نرخ انتقال داده است. در دنیای شبکه، پهنای باند یکی از مشخصه‌های کابل‌‌‌ها بوده و به معنی توانایی انتقال سیگنال تا انتهای مسیر است.
هر سیگنالی که روی کابل مسی یا فیبر نوری قرار بگیرد، با رسیدن به انتهای مسیر تخریب می‌شود. این اتفاق نتیجه یک افت جریان ساده است، اما عوامل پیچیده‌تری مانند افت برگشتی و در مورد کابل مسی، اختلالات سیگنالی نیز تاثیرگذارند. فروشندگان، کابل‌های مسی و فیبر نوری را به گونه‌ای طراحی کرده تا بتوانند سیگنال‌های خام (پهنای باند) را با نرخ بالاتری تحویل دهند.
وقتی صحبت از کابل‌های مسی می‌شود، از کابل‌های مسی رده ۶ نیز خواهید شنید که دارای پهنای باند ۲۵۰ مگاهرتز هستند. کابل‌های رده ۶A هم دارای پهنای باند ۵۰۰ مگاهرتز هستند (پهنای باند اغلب روی روکش کابل چاپ می‌شود.) این مساله باعث سردرگمی زیادی می‌شود، زیرا اغلب ما فکر می‌کنیم که پهنای باند باید بر اساس مگابایت بر ثانیه یا گیگابایت بر ثانیه درج می‌شود.
این طرز فکر اشتباه نیست. کابل رده ۶A شما ممکن است دارای پهنای باند ۵۰۰ مگاهرتز باشد. این در حالی است که شبکه شما ممکن است پهنای باند ۱۰ گیگابیت در ثانیه داشته باشد. بنابراین چرا پهنای باند کابل‌ها بر اساس مگاهرتز تعریف شده است؟ مگاهرتز، فرکانس یا سرعت یک سیکل موج در هر ثانیه است. در واقع یک هرتز برابر با یک سیکل در ثانیه و یک مگاهرتز برابر با یک میلیون سیکل در ثانیه است. رابطه سرعت با فرکانس اندکی پیچیده است، اما به زبان ساده، فرکانس‌های بالاتری برای حمل بیت‌های بیشتر داده مورد نیاز است. هر بیت داده بر روی فرکانس حامل رمزگذاری می شود. البته میزان داده‌ای که در هر ثانیه قابل انتقال است بستگی به برنامه رمزگذاری سیگنال تجهیزات اکتیو دارد.
در روزهایی که Cat5 به‌طور گسترده به کار می‌رفت، مفهوم پهنای باند و نرخ داده‌ها یکسان بود. ۱۰۰ مگاهرتز می‌توانست ۱۰۰ مگابایت در ثانیه را منتقل کند. اما طراحان رابط‌های شبکه قادر به ساختن طرح‌های رمزگذاری مانند مدولاسیون دامنه پالس (PAM) و DSQ128 شدند تا فراتر عمل کنند: ۱: ۱ رابطه پهنای باند با نرخ انتقال داده. با به بازار آمدن Cat6، امکان انتقال ۱۰ گیگابیت بر ثانیه از طریق کابلی با پهنای باند ۲۵۰ مگاهرتز، فراهم شد. این رویکرد به این معنی است که NBASE-T قادر است ۲٫۵ و حتی ۵ گیگابایت در ثانیه بر کابل Cat5e، منتقل کند و این‌که ارائه‌دهنده کابل شما اینترنت پر سرعت‌تری را بدون نیاز به نصب کابل مجدد برای شما تامین می‌کند.

انتشار نارسایی‌ها

وقتی صحبت از کابل فیبر نوری چند حالته می‌شود، خصوصیاتی را برای پهنای باند با کیفیت (EMB) مشاهده می‌کنیم. EMB تعیین می‌کند که یک فیبر نوری چه مقدار داده‌ بر اساس یک طول موج معین می‌تواند منتقل کند و با عنوان مگاهرتز در کیلومتر (که به صورت مگاهرتز بر کیلومتر بیان می‌شود) بیان شده که این مقدار به ویژگی‌های مختلف آن فیبر نوری بستگی دارد. EMB به طول فیبر بستگی دارد و فیبری با ۲۰۰ مگاهرتز بر کیلومتر EMB، می‌تواند ۲۰۰ مگاهرتز داده را در یک کیلومتر منتقل کند. EMB بالاتر می‌تواند داده‌های بیشتری را در یک کیلومتر جابجا کند و یا این‌که می‌تواند همان مقدار داده را در مسافت‌های بیشتری جابجا کند.
با وجود فیبر چند حالته، EMB تحت تأثیر حالت تاخیری یا DMD قرار می‌گیرد. هنگامی که چندین حالت نور از طریق فیبر چند حالته عبور می‌کند، برخی با سرعت بیشتری به سمت مرکز حرکت می‌کنند و در همان حال برخی دیگر کندتر در طول مسیرهای نزدیک به مرکز حرکت می‌کنند. DMD تفاوت زمان سفر بین سریع‌ترین و کندترین حالت است و تولید کنندگان فیبر، فیبر خود را برای محدود کردن DMD طراحی می‌کنند و پهنای باند بالاتری را ایجاد می‌کنند.
برای فیبر تک حالته، پهنای باند معین اساساً بدون محدودیت بوده و هیچ ارزش EMB مرتبطی وجود ندارد. زیرا تنها یک حالت نور در طول فیبر وجود دارد. در حالی که پهنای باند singlemode اساساً نامتناهی است، اما تحت تأثیر قابلیت‌های الکترونیک و پراکندگی کروماتیک قرار می‌گیرد.  این مساله، نتیجه طول موج‌های مختلف (نه حالت‌های متفاوت) در زمان‌های کمی متفاوت به گیرنده فرستنده است.

چه چیزی بیش از هر مساله‌ای اهمیت دارد؟

در حالی که مشخصات کابل‌کشی برای پهنای باند باعث سردرگمی زیادی می‌شود، اجازه ندهید که این مقادیر از آنچه واقعاً مهم است استفاده کنند. وقتی یک برنامه را آزمایش می‌کنید، عبارت ۱۰GBASE-T به این معنی است که شما قابلیت آن لینک خاص برای پشتیبانی از سرعت ۱۰ گیگابایت در ثانیه را تست می کنید. فقط بخاطر داشته باشید که فایل ۱۰ گیگ شما احتمالاً یک ثانیه‌ای به سراسر شبکه منتقل نمی شود مگر این‌که اطلاعات شما تنها داده‌ای باشد که مستقیماً از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌شود.

منبع: http://www.synergix-int.com/blogs

Author avatar
تحریریه شبکه افزار

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *