بازگشت به بالا

برگزاری کارگاه آموزشی مدل جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات ICTINQA در شبکه افزار

برگزاری کارگاه آموزشی مدل جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات ICTINQA در شبکه افزار

مفهوم کیفیت در مدل INQA

کیفیت معانی و مفاهیم متفاوتی را در ذهن ایجاد می‌کند. در یکی از تعاریف کیفیت که به نام کیفیت کوچک معروف است، کیفیت برابر است با مرغوبیت.در این تعریف، قیمت و زمان چندان مدنظر قرار نمی‌گیرند. به عبارت دیگر فقط مرغوبیت دو کالا باهم مورد مقایسه قرار گرفته و با توجه به مرغوبیت آن‌ها، یکی بهتر و باکیفیت‌تر از دیگری تشخیص داده می‌شود. برای مثال، اگر اتومبیل بنز را با اتومبیل پراید مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که اتومبیل بنز، اتومبیل بهتر، و در نتیجه اتومبیل باکیفیت‌تری است. اگر ابعاد دیگر کیفیت از قبیل «قیمت» و «زمان» را به آن اضافه کنیم، ممکن است اتومبیل پراید مناسب‌تر تشخیص داده شود. به عنوان مثال، اگر فردی قصد خرید اتومبیل داشته باشد و مشکلات تهیه و هزینه‌های جانبی بالای اتومبیل بنز را در نظر بگیرد و ساکن شهر تهران هم باشد در این صورت قیمت زیاد آن به عنوان مانع اصلی او می‌باشد و در نتیجه فرد به این نتیجه می‌رسد که اتومبیل پراید گزینه مناسب‌تری خواهد بود. در اینجاست که به این نکته پی خواهیم برد که تعریف کیفیت(کیفیت جامع) مشتمل بر مرغوبیت، قیمت و دسترسی و دوام(عوامل وابسته به زمان) خواهد بود که معنای کامل مناسب برای مصرف را تأمین می‌کند.

مبحث دیگری که می‌توان در مقوله کیفیت، به خصوص باتوجه به تحولات فناوری و افزایش انتظارات مشریان و مصرف کنندگان مطرح نمود، بحث خلاقیت و نوآوری است. بنابراین در تعریف کیفیت، ابعاد کیفیت مشتمل بر سه بعد مرغوبیت،زمان و قیمت تعریف می‌شود که در بستری از خلاقیت و نوآوری، وضعیت موضوع مورد نظر اعم از محصول یا خدمات را برای مصرف، کاملاً مشخص می‌کند.

در پی حضور شرکت شبکه‌ افزار در ششمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات ICTINQA، به منظور آشنایی با مدل جایزه ملی کیفیت، هم‌چنین، مفاهیم و سطوح تعالی، راهبردها و تاثیر پیاده‌سازی و اجرای آن در فرآیند توسعه همه‌جانبه توسط یکی از اساتید مجرب، کارگاه آموزشی با حضور مدیر عامل و مدیران واحدهای مختلف در شرکت برگزار گردید. در این کارگاه هر یک از مدیران ضمن تبادل اطلاعات و داده‌های مفهومی و علمی، از آموزه‌های نوین در راستای پیشبرد اهداف استقبال نمودند.

Author avatar
تحریریه شبکه افزار

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *