بازگشت به بالا

پشتیبانی و نگهداری مرکز داده

اتاق سرور و مرکز نگهداری داده ها مثل هر اتاق فنی دیگری به پشتیبانی و نگهداری نیازمند است. از آنجا که احتمال خرابی و بروز مشکل در همه تجهیزات می رود، این اتاق بسیار حیاتی به شمار می آید و باید از قطعی و خرابی در آن ممانعت شود و در صورت ایجاد مشکل باید هرچه سریع تر نسبت به رفع عیب اقدام شود.

همین امر سبب بر این می شود که یک تیم پشتیبان برای نگهداری و پشتیبانی اتاق سرور همیشه وجود داشته باشد. نگهداری و پشتیبانی مرکز داده را در دو قسمت می توان تقسیم کرد.

یک: بازدید و بررسی منظم و همیشگی در جهت جلوگیری از بروز مشکلات

دو: رفع عیب های رخ داده و برطرف کردن آن ها

اتاق سرور و مرکز نگهداری داده ها قلب هر مجموعه ایست

اقدامات در جهت نگهداری و پشتیبانی اتاق سرور

تهیه نقشه اتاق سرور

 اولین اقدامی که باید در جهت نگهداری و پشتیبانی مرکز داده ها انجام داد، تهیه نقشه کامل از سایت می باشد. در صورتی که نقشه موجود نباشد باید به صورت دقیقی نسبت به تهیه آن اقدام کنیم ولی در صورتی که نقشه موجود می باشد باید به طور کامل آن را بررسی کنیم تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.

لیبل گذاری

 همه تجهیزات،کابل ها، ارتباطات و.. باید لیبل گذاری شود. به جهت سهولت در کار تعمیرات، امر لیبل گذاری یک کار ضروری به حساب می آید.

تهیه لیست تجهیزات

قدم بعدی تهیه یک لیست کامل و دقیق از تمامی تجهیزات می باشد، باید از کلیه تجهیزات صورت برداری شود و باید برای هر یک، شناسنامه ای تهیه و ایجاد شود.

بهینه و بروز سازی اتاق سرور

 کلیه تجهیزات اکتیو و پسیو باید مورد بررسی قرار بگیرد. در صورت برخورد با تجهیزات ناکارآمد یا دارای مشکل و یا نا سازگار، باید طرح بهینه سازی را برای آنها اجرایی کنیم، و با ذکر مشکلات به کارفرما اطلاع دهیم. در این بین همه تجهیزات قدیمی که کارآیی لازم را نداشته باشند در لیست قرار می گیرند، و بعد از موافقت، عملیات بهینه سازی نسبت به آنها عملیاتی می شود.

راه اندازی سیستم پشتیبان گیری

 هرچه که در مورد اهمیت پشتیبان گیری سخن بگوییم کم است. با عدم وجود سیستم مناسب در مجموعه، باید راهکار مناسبی برای پشتیبان گیری پیشنهاد شود و در نهایت پیاده سازی گردد.

راه اندازی سیستم مانیتورینگ

 با اقدام به راه اندازی سیستم مانیتورینگ و استفاده از آن، اتاق سرو باید به صورت دائم مورد پایش قرار بگیرد.

راه اندازی سیستم مانیتورینگ

در این مرحله باید بنابر نیاز مجموعه، بازدیدهای منظمی با یک زمان بندی تعیین شده، از اتاق داده ها انجام بگیرد.، و در صورت مشاهده عیب و خرابی، برای رفع عیب اقدام شود.

بخش پسیو

 در قسمت پسیو شبکه، کابل و پچ پنل، رک ها و سایر موارد مورد وارسی و دقت قرار می گیرند، و در صورت خرابی و معیوب بودن بخش پسیو اتاق سرور، قطعه یا کابل باید تعویض شود.

نگهداری از تجهیزات برق

سیستم های برق رسانی مثل تابلو برق و سیستم کابلی باید بررسی شود و به طور دقیقی نگهداری گردد و در صورت نیاز تعمیرات بر روی آن انجام شود.

ارتباطات بی سیم

اگراز ارتباطات بی سیم استفاده می شود، تجهیزات مربوط به آن باید وارسی شوند و اگر با مشکل ناکارآمدی مواجه می باشند، عیب یابی شوند و نسبت به رفع عیب اقدام شود. 

نگهداری از ارتباطات

اتاق سرور شاید با مراکز دیگر در ارتباط باشد و یا اینکه سرویس دهی به خارج مجموعه را نیز داشته باشد. لذا باید تجهیزات ارتباطی در این زمینه، بررسی شود و اطمینان از صحت عملکرد آنها حاصل شود. این ارتباط گیری از طریق اینترنت، اینترانت، MPLS  یا سایر روش های ارتباطی ممکن می باشد.

نگهداری از روتر ها و سوییچ ها

روتر ها و سوییچ ها باید از جهت صحت عملکرد، مورد بررسی قرار بگیرند و تنظیمات آن چک و نهایی شود. در صورت ایجاد تغییرات در اتاق سرور، تنظیمات جدید بر روی آنها اجرا می گردد.

پشتیبان گیری

دائم وبه صورت منظم از اطلاعات حساس و مهم عملیات پشتیبان گیری انجام می شود و اطلاعات در محلی مناسب ذخیره و  نگهداری می گردند.

بروز رسانی نرم افزاری اتاق سرور

سیستم های عامل و نرم افزار ها در اتاق سرور باید به صورت منظم بروزرسانی شوند. با این کار در هر مرتبه بروز رسانی، امکانات و قابلیت هایی اضافه می گردد، و همچنین مشکلات و عیب های رفع می شود. به همین جهت بروز رسانی به صورت همیشگی باید انجام شود.

ارائه گزارش

باید از وضعیت عملکرد گزارشی به صورت منظم تهیه گردد. از مواردی که باید در گزارش قید شود، ذکر مشکلات احتمالی می باشد.


گسترش احتمالی

در صورتی که سیستم های سخت افزاری یا نرم افزاری را اضافه کردیم، باید روش و محل مناسب برای آنها در نظر گرفته شود و نسبت به پیاده سازی آنها اقدام کنیم.

استقرار نیروی مقیم

اگر حساسیت اطلاعات در اتاق سرور در سطح بالایی قرار دارد، در صورت نیاز باید نیروی مقیم را برای نگهداری حراست در آنجا مستقر نماییم . 

سیستم اعلام و اطفاء حریق

اعلام و اطفاء حریقباید به طور کامل پشتیبانی شود. در این مورد باید نسبت به کثیف شدن دتکتور ها، خرابی کپسول، کم شدن فشار گاز و موارد دیگر حساس بود و آنها را دائما مورد بررسی قرار داد.

سیستم ارت

در اتاق سرور،یکی از چیزهایی که نیاز به مراقبت و نگهداری دارد، سیستم ارت می باشد. تست کردن چاه ارت به صورت منظم از ضروریات می باشد. بررسی ها سبب می شود تا عملکرد سیستم ارت با افت مواجه نشود. در این بین کابل و اتصالات هم باید تحت توجه قرار بگیرند و بررسی شوند. 

یو پی اس

 دستگاه UPS و باتری های آن به صورت منظم به بازبینی بررسی نیاز دارند. در این بررسی باید صحت عملکرد دستگاه و باتری ها آزمایش شود. این را هم بگوییم که در جهت افزایش عمر باتری ها، باید هر ماه یک بار، یو پی اس وارد مدار گردد.

ژنراتور

ژنراتور باید ماهی یک بار فعال گردد، هم برای تست آن و هم برای شارژ باتری ها و کار کرد ژنراتور این امر لازم می باشد .

کلام نهایی

پشتیبانی و نگهداری از داده ها یک امر مهم و حیاتی می باشد که باید به صورت جدی و در کمال دقت انجام شود. احتمال خرابی و پیدا شدن عیب در تمامی تجهیزات وجود دارد، و این امر نسبت به اتاق سرور هم صادق است، لذا باید از هرگونه قطعی و خرابی در آن جلوگیری شود. و همچنین هنگام بروز مشکل، سریعا نسبت به رفع آن اقدام شود.

Author avatar
تحریریه شبکه افزار

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *