بازگشت به بالا

دستگاه‌های آزمایش کابل شبکه

دستگاه‌های آزمایش کابل شبکه

Network Cable Tester

مقدمه

چه در نصب کابل شبکه و یا عیب‌یابی کابل‌های موجود، آزمایش کابل شبکه اترنت نقش مهمی در فرایند کابل‌کشی ایفا می‌کند. آزمایش‌های رایج در کابل‌کشی datacom شامل Length، Wiremap، attenuation، NEXT، لوپ مقاومت جریان مستقیم (DC) و Return Loss می‌باشد.

با تکامل شبکه‌ها، الزامات زیرساخت کابل‌کشی شبکه را نیز برای پشتیبانی از آنها باید فراهم کرد. استانداردهای کابل‌کشی شبکه هر روز در حال توسعه و راهنمای مناسب برای متخصصان کابل‌کشی شبکه هنگام نصب، آزمایش، عیب‌یابی و تایید کابل‌های مسی و فیبرنوری شبکه در دسترس قرارمی‌گیرد. همیشه الزامات خاص و مشکلات احتمالی در اجرای این فناوری‌ها چه 10BASE-T و 100BASE-TX باشد یا در 1000BASE-T وجود دارد. با 10GBASE-T ادامه جریان با آخرین ورژن در کابل‌کشی اترنت و تست کابل شبکه مهم تر هم می‌شود.

آزمایش کابل شبکه یک سطح قابل اطمینان به وجود می‌آورد که لینک کابل‌کشی نصب شده شبکه و ظرفیت انتقال داده مورد نظر جهت پشتیبانی از ارتباط داده مورد نظر کاربران را فراهم می‌کند.

آنچه خواهید خواند

  • سمت‌ها و شغل‌های مرتبط
  • دستگاه‌های آزمایش کابل شبکه
  • محصولات مرتبط

شغل‌ها و سمت‌های مرتبط

این اطلاعات به ویژه برای افراد زیر مفید خواهد بود:

  • تکنسین نصب و کابل‌کشی شبکه
  • مهندسین شبکه

دستگاه‌های کابل شبکه

انواع دستگاه‌های کابل شبکه

ابزارهای آزمایش کابل شبکه  با یک تنوع از ویژگی‌های متمرکز بر انجام تست در هر رشته مخصوص طراحی شده است. آن‌ها در قیمت، عملکرد و برنامه باهم تفاوت دارند. بسته به کاری که ابزار تست میدانی انجام می دهد، می‌توان آن را به ترتیب به سه گروه certification، qualification وverification تقسیم بندی کرد. با اینکه برخی از ویژگی‌های دستگاه‌های آزمایش با هم همپوشانی دارند اما هر گروه به یک آزمایش منحصر به فرد در شبکه پاسخ می‌دهند و سطح متفاوتی از اطمینان عملیات را ارائه می دهند. یک راه حل دیگر تست، استفاده از کیت‌های Tone و Probe می‌باشد که می تواند برای عیب یابی کابل‌کشی نصب شده کارخانه‌ها و ساختمان‌ها استفاده شود.

سطوح مختلف آزمایش کابل شبکه

دستگاه‌های آزمایش Certification -تضمین کابل کشی سیستم با استانداردهای صنعت

دستگاه‌های Certification تنها ابزارهایی هستند که نتیجه Pass/Fail آزمایش و عملیات را براساس استانداردهای صنعتی انجام می‌دهند. در آمریکای شمالی، استاندارد شناخته شده‌ای که رواج دارد استاندارد Telecommunications Industry Association یا به اختصار TIA می‌باشد. در بازارهای بین المللی، کمیسیون الکترونیکی فنی سازمان بین المللی استاندارد (ISO / IEC) استانداردهای لازم را برای کابل‌کشی ارتباطات از راه دور را ایجاد و حفظ می‌کند. دستگاه آزمایش صدور تاییدیه (Certification) تعیین می‌کند که لینک مطابق با کدام استاندارد است، Category (TIA) یا Class (ISO) برای مثال Category 6 یا Class E. این استانداردها به تکنولوژی‌های شبکه‌ها وابسته نیستند. این امر ثبات و پایداری آن‌ها را بیشتر می‌کند زیرا فناوری‌های جدید شبکه می توانند بر اساس این استانداردها طرح های خود را پایه گذاری کرده و توسط کابل‌کشی نصب شده معتبر پشتیبانی شوند. Certification کابل آخرین مرحله‌ای است که بسیاری از تولید کنندگان کابل برای اعطای ضمانت‌های لازم خود برای نصب کابل‌کشی‌های جدید تعیین می‌کنند.

دستگاه آنالیز کابل DSX بهترین دستگاه آزمایش Certification کابل شبکه در بازار برای تکنسین‌های حرفه‌ای ارتباط داده و همچنین کارمندان زیرساخت شبکه LAN می‌باشد.

دستگاه‌های آزمایش Qualification– تعیین می کند که  اتصال کابل‌کشی موجود می تواند از سرعت و فناوری خاصی در شبکه پشتیبانی کند

دستگاه‌های تست Qualification پاسخگوی نیاز تکنسین‌های شبکه که کابل‌کشی جدیدی را نصب نمی‌کنند، اما نیاز به عیب‌یابی شبکه‌های درحال اجرا دارند، هستند. دستگاه‌های تست Qualification آزمایش‌هایی را انجام می دهند که مشخص می‌کند آیا اتصال کابل‌کشی موجود، الزامات مربوط به ” اترنت سریع ” (100BASE-TX)، Voice over Internet Protocol (VoIP) یا گیگابیت اترنت را پشتیبانی می‌کند  یا خیر. علاوه بر این، این ابزارهای آزمایش به تکنسین شبکه اجازه می‌دهند تا مشکلات کابل‌کشی را از پروتکل شبکه یا محل مشکلات به سرعت جدا کند. ابزارهای تست Qualification مانند دستگاه تست کیفیت Cable IQ تمامی قابلیت‌های ابزار تست Verification را شامل می‌شوند و از این لحاظ که قدرت ارزیابی بیشتری از پهنای باند کابل‌کشی و شناسایی نقص‌هایی که بر پهنای باند وجود دارد را دارند، ابزارقدرتمندی هستند. دستگاه‌های آزمایش Qualification، باتری تست‌های تعیین شده توسط استانداردها را به عنوان “ابزار Certification” نمایش نمی‌دهند.

دستگاه تست Verification– اتصال صحیح کابل را تایید میکند

ابزار‌های تست Verification عملکردهای پایه‌ای پیوستگی را انجام می دهند، آن‌ها تمام سیم‌های موجود در یک اتصال کابل‌کشی را بررسی می‌کنند که به نقاط انتهایی مناسب وصل شده اند و به هیچ هادی دیگری متصل نیستند. در کابل‌کشی‌های Twisted Pair، حفظ و نگهداری جفت شدن صحیح سیم‌ها بسیار مهم است. ابزارهای آزمایش بهتر Verification، همچنین جفت سیم را Verify کرده و نقص نصب مانند “Split Pairs” را نیز تشخیص می دهند. ابزارهای آزمایش Verification ، ممکن است با تهیه تونر برای یافتن محل خط کابل‌کشی، در عیب‌یابی کار را راحت‌تر کنند. ابزارهای Verification بعضی وقت‌ها دارای ویژیگی‌های اضافی مانند زمان دامنه انعکاس TDR(Time Domain Reflectometer) برای تشخیص طول کابل یا فاصله تا شکاف یا اتصال کوتاه هستند. این ابزارها هیچ اطلاعاتی درباره پهنای باند یا سازگاری ارتباط با داده های پر سرعت نمی‌دهند.

آیا از مطلب ارائه شده راضی بودید؟ آیا برایتان مفید بود؟ لطفا در پایین به آن رای دهید و نظرات خود را به اشتراک بگذارید

منبع: https://www.flukenetworks.com/expertise/learn-about/cable-testing

Author avatar
تحریریه شبکه افزار

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *