بازگشت به بالا

دستگاه‌ها و تست های فیبرنوری ۱

دستگاه‌ها و تست‌های فیبرنوری ۱

Fiber Optic Test

مقدمه

در دنیای تکنولوژی امروز شناخت آلاینده‌های معمول فیبرهای نوری یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کار در حوضه شبکه است. همین طور داشتن نگاهی تخصصی و جزئی به تست‌های فیبرنوری و انواع دستگاه‌های تستر از مهم‌ترین عوامل بالا بردن کارایی شبکه است. در ادامه این مقاله، شغل‌ها و نقش‌های مرتبط با آن، دستگاه‌های فیبرنوری و محصولات مرتبط را مطالعه خواهید کرد.

 

آنچه خواهید خواند

  • سمت‌ها و شغل‌های مرتبط
  • آشنایی با تست‌های فیبرنوری
  • محصولات مرتبط

شغل‌ها و سمت‌های مرتبط

اگر دریکی از این دو بخش مشغول هستید این اطلاعات به طور ویژه مختص شما طراحی شده.

مهندس سیستم‌ کنترل

تکنسین کابل کشی و نصب شبکه

 

آشنایی با دستگاه‌های تست فیبرنوری

آزمایش فیبر نوری

کابل‌کشی فیبرنوری هسته اصلی شبکه های داده های امروزی (Datacom) است.  فیبرنوری از ملزومات مهم رسانه‌ای در کابل‌های مراکزداده، ستون ارتباطی اصلی (Backbone) داخل ساختمان‌ها و مسافت‌های طولانی‌ مانند پوشش شبکه‌های دانشگاهی و فضای باز است. از آنجایی که نیاز به سرعت بالا و پهنای باند بیشتر در حال افزایش و محدودیت‌های فاصله‌ای و قطعی در حال کاهش است، در نتیجه انجام یک تست Certification درست و کامل برای فیبرهای نوری بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

بازرسی کابل فیبرنوری جهت بررسی افت‌ نور

دهه‌هاست که فیبرهای نوری برای اطمینان از عبور مناسب نور به دقت تمیز می‌شوند و مورد بازرسی قرار می‌گیرند. از آنجایی که بازرسی و تمیز کردن فیبرهای نوری مسئله جدیدی نیست، سرعت و حجم انتقال داده بالا بدون قطعی، اهمیت زیاد و رو به رشدی دارد. باتوجه به تولرانس کم افت کلی نور، هدر رفت و افت نور در آداپتورها باید کمتر از گذشته باشد. این موارد تنها زمانی امکان پذیر است که بازرسی و تمیز کردن کابل‌های فیبرنوری هنگام نصب، جا به جایی و ایجاد تغییر، به درستی انجام شده باشد.

دو نوع مشکل اصلی که در کابل‌های فیبرنوری باعث ایجاد نارسایی در دو سر انتهایی کابل می‌شود، آلودگی و آسیب‌دیدگی کابل است.

گرد و خاک، چربی، آب و ژل‌ها از شکل‌های متداول آلودگی انتهای کابل‌های فیبرنوری هستند. با کوچکترین تماس و لمس دست با حلقه انتهایی کابل، به سرعت چربی پوست روی آن چسبیده و موقع برقراری اتصال، ارتباط با ضعف و اختلال همراه خواهد شد. گرد و غبار و ذرات کوچک بارداری که در هوا وجود دارد نیز روی کابل نشسته و باعث نارسایی در کابل فیبرنوری می‌شود. این مورد درباره تجهیزاتی که در حال ساخت یا بازسازی هستند نیز صدق می‌کند. در تجهیزاتی که به تازگی نصب شده‌اند، ژل بافر(Buffer Gel) و روانکننده‌ها(Lubricant) به سادگی روی انتهای کابل لیز میخورند و باعث نارسایی در فیبرهای نوری می‌شوند.

آسیب کابل فیبرنوری معمولا به صورت خراش(Scratch)، سوراخ شدن(Pit)، ترک(Crack) یا چیپ(Chip) است. این نقص‌های به وجود آمده میتواند در اثر آلودگی‌های به جا مانده یا سربندی ضعیف و اشتباه به وجود آمده باشد. یکی از دلایل رایج آسیب دیدگی‌ها این است که ابتدا همه اتصالات نصب می‌شوند و سپس نسبت به قسمت‌هایی که دارای مشکل هستند اقدام می‌شود. همین امر باعث تماس فیزیکی آلاینده‌ها با کابل شده و میتواند باعث به وجود آمدن آسیب دائمی در آن‌ها شود.

صدمات دائمی وارده بر کابل‌ها باعث افزایش هزینه و زمان جهت نصب مجدد یا تعویض کابل‌ها می‌شود.

در روزهای اول کابل‌کشی فیبرنوری، از میکروسکوپ‌های Stereo Bench Top برای بررسی دو سر انتهایی فیبرنوری استفاده میشد. به مرور زمان میکروسکوپ‌های کوچکتر و قابل حمل طراحی شد تا راحت‌تر بتوان کابل‌های فیبرنوری را مورد آزمایش قرارداد. به طورکلی میکروسکوپ‌ها به دو گروه اصلی نوری(Optical) و ویدیویی(Video) تقسیم بندی می‌‍شوند.

ادامه این موضوع را در دستگاه‌ها و تست‌های فیبرنوری ۲ مطالعه کنید

آیا از مطلب ارائه شده راضی بودید؟ آیا برایتان مفید بود؟ لطفا در پایین به آن رای دهید و نظرات خود را به اشتراک بگذارید

منبع: https://www.flukenetworks.com/Expertise/Learn-About/Fiber-Testing#documents

Author avatar
تحریریه شبکه افزار

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *