بازگشت به بالا

رده بندی های تست زیرساخت شبکه

چه رده بندی هایی برای تست زیرساخت شبکه وجود دارد؟

هر تستی که اون تست نمیشه!

این مطلب برای چه کسانی مفید است؟

  • تکنسین های نصب و کابل‌کشی شبکه
  • مهندسین شبکه
  • مدیران فناوری اطلاعات
  • دانشجویان رشته های مرتبط

مقدمه

پایه و اساس هر شبکه ای زیرساخت آن است زیرا تماس سرویس های آن شبکه بر بستر همین زیرساخت اجرا می شوند و اگر زمانی که شبکه ای در حال بهبود یا توسعه زیرساختش است قبل از فعال شدن و زیربار رفتن آن شبکه از سطح عملکرد تجهیزات زیرساختی مانند کابل های شبکه یا فیبرنوری مطمئن نشویم می تواند باعث تحمیل خسارات بسیاری بر سازمان ما گردد.

هدفمان از ارائه این مطلب آشنایی مختصری در مورد انواع روش های تست تجهیزات زیرساختی است تا بدانیم در هر کدام ازین رده بندی ها تنها چه پارامتر هایی از کابل ها مورد سنجش قرار می گیرند و می توانند چه مشکلاتی را در کابل ها شناسایی کنند.

به طور کلی تست و آنالیز در لایه زیرساخت شبکه یا ISV شامل کابل های مسی و فیبرنوری به سه رده بندی اصلی تقسیم می شود:

رده بندی های تست زیرساخت شبکه:

– Verification (تست مقدماتی کابل)
این روش در اصل سنجش اولیه یا تست مقدماتی کابل است و تنها پارامترهایی مانند طول کابل، نوع سری بندی یا Wiremap و فاصله از محل ایراد در رضته های کابل بررسی می شوند. این روش بیشتر توسط تکنسین ها در مراحل نصب تجهیزات و کابل کشی انجام می شود تا برخی از مشکلات اصلی اولیه در همین مرحله شناسایی و برطرف گردد.
این نوع از تسترهای کابل از لحاظ قیمت در ارزانترین رده تسترها قرار می گیرند که البته بسته به امکانات و برند دستگاه می تواند تفاوت قیمت زیادی نیز داشته باشند.
اگر بخواهیم از برند فلوک به مدلی از این سری دستگاه اشاره کنیم می توانیم مدل از Micro Scanner 2 یا MS2 نام ببریم که در پکیج های مختلف قابل تهیه می باشد.

Fluke Networks MicroScanner™ Cable Verifier | Fluke

– Qualification (کیفیت سنجی کابل)
در این روش علاوه بر تست پارامترهایی نظیر طول کابل، سربندی و فاصله از محل ایراد؛ تست کیفیت سنجی هم روی کابل انجام می شود به طور مثال کابل با چند استاندارد محدود و از پیش تعریف شده روی Firmware دستگاه برخی دیگر از پارامترهای افت خط مانند وجود یا عدم وجود نویز روی کابل؛ کیفیت کابل جهت انتقال ترافیک VOIP و یا پشتیبانی کابل از شبکه های گیگابیت اترنت را بررسی می کند.
این نوع دستگاه های تستر کابل گرانتر از سری قبل هستند و بیشتر جهت نگه داری زیرساخت شبکه های فعال مورد استفاده قرار می گیرند.
اگر بخواهیم از برند فلوک به دو مدل از این سری دستگاه اشاره کنیم می توانیم مدل های CIQ یا Cable IQ و LinkIQ را نام ببریم که در پکیج های متفاوت قابل تهیه هستند.

 

– Certification (تصدیق عملکرد کابل بر اساس استاندارد)

با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد مشکلات در سرعت انتقال اطلاعات و ایجاد Data Loss و کندی شبکه مربوط به لایه زيرساخت شبكه مي باشد، سازمان های استاندارد از قبیل IEEE, ISO, BICSI ANSI پیشنهاد می کنند تا تجهیزات غیرفعال زیرساخت شبکه قبل از راه اندازی نهایی با استفاده از آنالیزها و تسترهای معتبر در لایه Certification مورد ارزیابی قرار گیرند تا از صحت عملکرد تجهیزات در مراکز داده یا کابل کشی های ساختاریافته جهت انتقال داده ها اطمینان حاصل نمایند.

هدف از انجام این نوع تست، سنجش عملکرد تجهیزات براساس به روزترین استاندارد های تدوین شده توسط سازمان های استاندارد مانند TIA یا ISO می باشد در این نوع تست که بر روی کابل های مسی و فیبرنوری قابل انجام است دستگاه تستر با توجه به سنجش پارامترهای افت خط و مقایسه کارایی واقعی تجهیزات نصب شده با محدوده های تعریف شده در استاندارد انتخاب شده یکی از نتایج قابل قبول (Pass) یا غیرقابل قبول(Failed) را نمایش می دهد.  همانطور که اشاره شد این رده شامل تجهیزات متنوعی جهت آنالیز انواع کابلهای فیبرنوری و مسی می باشد و از میان این تجهیزات می توان به برند Fluke Networks و دستگاه های خانواده Versiv در مدل های DSX-5000 و DSX-8000 که از مدرن ترین تجهیزات مورد استفاده جهت Cable Certification در دنیا هستند اشاره نمود.

DIGITUS: DIGITUS - Products

 

از آنجا که این تجهیزات جزء ابزارهای دقیق به حساب می آیند جهت محاسبه دقیق نتایج تست، ماژول های مورد استفاده در تست باید دارای کالیبراسیون معتبر باشند به صورتی که نباید از انجام آخرین کالیبراسیون دستگاه بیشتر از 12 ماه گذشته باشد در غیر اینصورت برطبق استاندارد موجود، تجهیزات برای انجام تست مورد تایید نمی باشند.

 

آیا از مطلب ارائه شده برایتان مفید بود؟ لطفا در پایین به آن رای دهید و نظرات خود را به اشتراک بگذارید

Author avatar
SAC Admin

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *