بازگشت به بالا

سیستم کابل کشی برای Wi-Fi قسمت دوم

سیستم کابل‌کشی Wi-Fi قسمت دوم

Cabling for Wi-Fi, Part 2

آنچه خواهید خواند

  • سمت‌ها و شغل‌های مرتبط
  • آشنایی با کابل‌کشی Wi-Fi
  • محصولات مرتبط

سمت‌ها و شفل‌های مرتبط

این اطلاعات به ویژه برای افراد زیر مفید خواهد بود:

  • مهندسین شبکه
  • تکنسین نصب و کابل‌کشی شبکه

آشنایی با کابل‌کشی Wi-Fi

چاپ مرغوب

همانطور که قبلا اشاره شد، هرچه فاصله بین کابل‌ها کمتر باشد، احتمال وقوع Alien Crosstalk بیشتر خواهد شد. کابل های بسته بندی شده در بسته های بزرگ، محکم و فشرده، جایی هستند که شما با این مشکل مواجه خواهید شد. برای این منظور، اتحاد NBASE-T نمودار زیر را ایجاد کرده است.

نمودار نشان می‌دهد که در صورت استفاده از کابل Category 6، ریسک بسیار کمی وجود دارد، گرچه ممکن است در 5GBASE-T اگر کابل‌های Cat 6 در فاصله 75 متری از هم قرار بگیرند مشکل ایجاد شود. در نصب Category 5e فاصله‌های کمتر از 50 متر ممکن است باعث ایجاد اخلال شود و اگر بیشتر از 75 متر نیز باشد ممکن است دیگر 5GBASE-T را پشتیبانی نکند. سه راه برای کاهش این ریسک وجود دارد:

  • انتقال اتصالات NBASE-T به موقعیت پچ پنل غیر مجاور.
  • جدا قراردادن تجهیزات Patch Cord از یکدیگر. زیرا احتمال وقوع Crosstalk زمانی که انتقال سیگنال در تجهیزات Patch Cord قوی و سیگنال‌های دریافتی در ضعیف‌ترین حالت خود هستند بسیار بسیار زیاد است.
  • جدا کردن کابل‌کشی افقی و پخش کردن آن در سینی‌های کابل بهترین روش است. حتی اگر زیبایی ظاهری نداشته باشد.

همچنین میتوان از یک متخصص کابل‌کشی که توانایی تست کابل برای شناسایی Crosstalk را دارد نیز کمک گرفت. از آنجایی که فقط اجرای کابل‌های NBASE-T نیاز به کنترل دارد، بقیه مراحل زمان زیادی نمی‌گیرد.

Access Point خود را قدرتمند کنید

پاور اترنت، بر اساس استاندارد IEEE 802.3 af، at و به زودی bt ارتباط داده و برق را در یک کابل Four-Pair ترکیب می‌کند. بیشتر wireless access point ها که برای مراکز تجاری مورد استقاده قرار می‌گیرند توسط PoE تغذیه می‌شوند که نیاز به نصب پریز برق و داشتن یک منبع تغذیه جداگانه را برطرف می‌کنند. تنها موردی که باید موقع وصل شدن جریان برق به آن توجه شود این است که از سازگاری تجهیزات منبع تغذیه (در بیشتر مواقع سوییچ‌ می‌باشد) با Access Point و اینکه توانایی تامین برق کافی را دارد اطمینان حاصل شود. مدل‌های متفاوتی از PoE وجود دارند، برخی با این استانداردها مطابقت دارند و برخی دیگر مطابقت ندارند و دیگر این که هر استانداردی یک میزان حداکثر انرژی مشخصی دارند: 13W برای 802.3af، 25.5W،25W برای 802.3at و 71W برای 802.3bt است. خبر خوب اینکه اکثر AP ها به برق زیادی نیاز ندارند، در نتیجه بیشتر آن‌ها با برق کم نیز کار می‌کنند.

مقاله سیستم کابل‌کشی Wi-Fi قسمت اول را هم مطالعه کنید

بیشتر مشکلات پنهان و نامحسوس به کابل‌کشی مربوط می‌شود. تامین برق مستلزم این است که مقاومت کابل‌ها پایین باشد در غیر اینصورت تا قبل از اینکه برق به Access Point برسد از بین می‌رود. همچنین مقاومت باید هم بین سیم‌ها و هم درون آن‌ها تعادل داشته باشد؛ اگر خیلی متعادل نباشد، برق ترانسفورماتور، گیرنده را اشباع می کند و در انتقال داده ها اخلال ایجاد می‌کند. این مورد آخر وقتی در حال اجرای شبکه‌های پر سرعت مانند NBASE-T هستید بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

خبر خوب این است که این کابل‌ها مطابق محدودیت‌های مقاوتشان طراحی و آزمایش شده‌اند، بنابراین به نظر نمی‌رسد که این مشکلات ایجاد شود. اما اشتباه در روش نصب ممکن باعث ایجاد مقاومت در لینک شود؛ با این حال استانداردهای انجام تست مانند TIA-1152-A برای Certification نیازی به اندازه‌گیری مقاومت ندارد.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی توصیه می‌شود تا در انجام تست‌های میدانی حتما این اندازه‌گیری را نیز در آزمایش اضافه کنید.

حجم و تعداد اتصالات را کاهش دهید

اکنون که مسائل مربوط به پاور و منبع تفذیه را حل کردیم، نوبت به اتصالات و راه‌اندازی میرسد. صفحه دیواری سنتی و Patch Cord در مورد Access Point گزینه‌های قابل توجهی نیستند. برخلاف کامپیوترهای شخصی، این مسئله به طور معمول انجام نمی‌شود چراکه صفحه‌های دیواری و Patch Cord ها فقط هزینه‌های اضافی و غیر ضروری هستند.

BICSI و TIA این مسئله را تشخیص دادند و Link Modulated Plug Term terminated (MPTL) را که در یک Panel Patch شروع می شود و با یک سربندی”RJ-45″ به پایان می‌رسد تعریف کردند، که می تواند مستقیماً به Access Point وصل شود و نیاز به استفاده از Patch Panel و تجهیزات سیم را از بین ببرد. سازندگان بسیاری برای پشتیبانی از این استاندارد سوکت‌های مختلفی ساخته‌اند. اگر با نصب Patch Cord RJ-45 آشنا هستید حتما ازین که کار با طراحی‌های جدید این مدل بسیار آسان است خوش‌حال خواهید شد.

استاندارد جدید ANSI-TIA-568.2-D شامل توضیحات آزمایش این خط نیز هست و سازندگان دستگاه‌های تست نیز محصولات خود را با قابلیت پشتیبانی و سازگاری با این استاندارد تولید می‌کنند. یک نکته مهم برای آگاهی از این حقیقت این است که؛ برخلاف چنل‌های اندازه‌گیری معمولی، MPTL شامل عملکرد سوکت ماژولار تصب شده است؛ به این معنی که تستر به یک آداپتور اضافی (معمولا برای یکی از Patch Cord ها طراحی شده) برای آزمایش قسمتی از لینک نیاز دارد. خبر خوب این است که قیمت یک آداپتور کمتر از مقداری است که باید برای خرید یک MPTL دیگر صرف شود.

آیا از مطلب ارائه شده راضی بودید؟ آیا برایتان مفید بود؟ لطفا در پایین به آن رای دهید و نظرات خود را به اشتراک بگذارید

منابع:

https://www.nbaset.org/library/white-paper-2/

https://www.flukenetworks.com/Expertise/Learn-About/cabling-wi-fi

Author avatar
تحریریه شبکه افزار

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *