بازگشت به بالا

سیستم کابل کشی برای Wi-Fi قسمت اول

سیستم کابل‌کشی Wi-Fi قسمت اول

Cabling for Wi-Fi, Part 1

مقدمه

در طول دهه گذشته یا شاید بیشتر، تئوری پردازان شبکه‌های Wi-Fi از پایان استفاده از شبکه‌های  با کابل‌کشی مسی خبر داده‌اند. با اینکه محبوبیت Wi-Fi به طرز باور نکردنی در حال افزایش است اما همچنان استفاده از شبکه‌های با کابل‌های مسی مورد استقبال است. یکی از دلایل این محبوبیت می‌تواند  این باشد که یکی از همکارانم به من گفت: (( سیم‌های بسیار زیادی در سیستم‌های وایرلس وجود دارد)). در این مقاله بررسی خواهیم کرد که شما چه نوع سیمی برای پشتیبانی از آخرین و جدیدترین سیستم وایرلس نیاز دارید.

آنچه خواهید خواند

  • سمت‌ها و شغل‌های مرتبط
  • آشنایی با کابل‌کشی Wi-Fi
  • محصولات مرتبط

سمت‌ها و شفل‌های مرتبط

این اطلاعات به ویژه برای افراد زیر مفید خواهد بود:

  • مهندسین شبکه
  • تکنسین نصب و کابل‌کشی شبکه

آشنایی با کابل‌کشی Wi-Fi

استانداردهای جدید Wi-Fi پر سرعت

پیشرفته‌ترین سیستم‌های Wi-Fi نصب شده، بر اساس استاندارد IEEE 802.11ac می‌باشند. این استاندارد سال 2013 به وجود آمد، اما آن‌قدر که به نظر می‌رسد قدیمی نیست. دو فاکتور مهم در این استاندارد وجود دارد، موج 1، با حداکثر سرعت تئوریک داده‌ یعنی 1.3 گیگابیت بر ثانیه و موج 2، با حداکثر سرعت 6.9 گیگابیت بر ثانیه. دستگاه‌های موج 2 از سال 2016 شروع به کار کردند. بعضی از فروشندگان در حال حاضر دستگاه‌های 802.11ax را ارائه می دهند که می توانند به سرعت 11 گیگابیت بر ثانیه برسند.

در حقیقت وجود مغایرت، تداخل و محدودیت مسافت، موجب استفاده از تنها 50% توان تئوریک این فناوری‌ها می‌شود. با این وجود، این فناوری‌ها به راحتی می‌توانند از 1 گیگابیت بر ثانیه نیز فراتر روند، البته این امر تا زمانی امکان پذیر است که سیم به Access Point وصل باشد و توانایی پشتیبانی از آن را داشته باشد. بنابراین، اگر کابل کشی یک گیگ برای اکسس پوینت وایرلس کافی نبود و پهنای باند مورد نظرتون را دریافت نکردید، انتخاب مناسب جهت پشتیبانی سیم کشی Access Point Wi-Fi با کارایی بالا، ده گیگ خواهد بود، این مورد در کابل‌های مسی،10GBASE-T است. این امر باعث می‌شود سیستم Wi-Fi شما تا یک دهه دیگر یا شاید بیشتر فعالیت کند. 10GBASE-T برای کار به کابل Category 6A (در صورت داشتن فاصله 30 متر، به Category 6) نیاز دارد. این دقیقا مشکل اصلی تجهیزات و امکانات موجود است، چراکه اکثر کابل‌های نصب شده Category 5e یا Category 6 هستند. تغییر، تعویض و به روزرسانی کابل‌ها و سیستم کابل‌کشی نصب شده در ساختمان‌ها و کارخانه‌ها به Cat 6A کاری پرهزینه و زمان‌بر است.

کابل‌های قدیمی نیازمند ترفندهای جدید

یک گروه، متشکل از 45 شرکت در حوضه شبکه و کابل‌کشی گردهم آمدند تا با همکاری و اتحاد یکدیگر NBASE-T را پیدا کنند و این مشکل را حل کنند. در نتیجه، استاندارد IEEE 802.3bz، در اواخر سال 2016 به تصویب رسید و امکان بهره برداری از شبکه های 2.5 و 5 گیگابیت بر ثانیه را نسبت به کابل کشی Category 6 و Category 5e (با محدودیت هایی) فراهم کردند. این امر برای مصرف‌کنندگان امکان ارتقا شبکه‌هایشان را بدون تغییر زیرساخت‌های کابل‌کشی، تا سرعت چندگیگابایتی به وجود آورد. این امر مزایای برنامه‌ریزی، قبل از نصب و تأیید کابل‌کشی را نشان می دهد، به گونه‌ای که نصب و راه‌اندازی سیستم برای قابلیت‌هایی آماده می‌شود که حتی کارخانه هم در هنگام ساخت کابل به آن فکر نکده است.

دو فناوری ارتباطی با bz802.3 تعریف شده است: GBASE-T2.5 و GBASE-T5. اولی می‌تواند از همه شکل‌های موج1 802.11ac و موج2 پشتیبانی کند، درحالی که دومی می‌تواند از موج2 و حتی 802.11ax تایید شده پشتیبانی کند. اجرای NBASE-T به گونه ای طراحی شده است که با استانداردهای فعلی BASE، با   همان رابط فیزیکی کار کند. این بدان معناست که کاربر می‌تواند سوییچ NBASE-T را برای پشتیبانی از دستگاه‌های NBASE-T قراردهد و با دستگاه‌های 1000BASE-T هم کار ‌کند. این مدل باعث کاهش هزینه‌ها و اختلالات می‌شود. لیست گسترده‌ای از محصولات که از NBASE-T پشتیبانی می‌کنند را می توانید در https://www.nbaset.org/technology/nbaset-products مشاهده کنید.

چاپ مرغوب

اکنون، به محدودیت‌های ذکر شده در قسمت قبل میپردازیم. درحالیکه طراحان حرفه‌ای NBASE-T توانستند آن را طوری طراحی کنند که روی اکثر کابل‌های Cat 5e و Cat 6 کار کند، اما هنوز مواردی وجود دارد که محدودیت‌های فیزیکی کابل‌کشی و دیگر مشکلات فیزیکی را به همراه دارد و نتوانستند نسبت به رفع آن اقدام کنند.(حداقل داشتن قیمت مناسب). یکی از این مشکلات با نام Alien Crosstalk شناخته می‌شود، سیگنال‌هایی که از یکی ازکابل‌های Four-Pair به کابل‌های Four-Pair مجاور می‌روند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که یک جفت از کابل‌ها در یک مسیر طولانی در مجاورت یکدیگر قرار می‌گیرند و باعث می‌شود تا احتمال القای الکترومغناطیسی از یکی به دیگری بیشتر شود. این مسئله حتی در کابل‌هایی که قبلا نصب و تایید شده نیز ممکن است اتفاق بیفتد، زیرا در بیشتر کابل‌کشی‌ها به علت هزینه بر بودن و صرف انرژی بیشتر، آزمایش Alien Crosstalk انجام نمی‌شود. از آنجایی که این مورد یک خطای نادر در استاندارد 1000NBASE-T است، تا به امروز هیچ توجهی به آن نشده است.

NBASE-T شامل یک استراتژی برای مقابله با مسائل پیش‌آمده مربوط به عملکرد کابل می‌باشد. اگر کابل در انتقال کار مشکل داشته باشد، مثلاً 5 گیگابیت در ثانیه، دستگاه‌ها در هر سر انتهایی تا 2.5 گیگابیت بر ثانیه کاهش خواهند داشت. این امر ممکن است مشکل را حل کند، اما نه به صورتی که شما می‌خواهید.

اما چطور باید از اینکه کابل بیشترین سرعت را پشتیبانی می‌کند اطمینان حاصل کرد؟

قسمت دوم سیستم کابل‌کشی Wi-Fi را مطالعه کنید

آیا از مطلب ارائه شده راضی بودید؟ آیا برایتان مفید بود؟ لطفا در پایین به آن رای دهید و نظرات خود را به اشتراک بگذارید

منابع:

https://www.nbaset.org/library/white-paper-2/

https://www.flukenetworks.com/Expertise/Learn-About/cabling-wi-fi

Author avatar
تحریریه شبکه افزار

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *